Viestinkirjoitusikkunan alapuolella on liitetiedostot-välilehti, klikkaa Selaa... -nappia ja hae kuva koneeltasi ja paina Lisää tiedosto -nappia.rumppa kirjoitti:Sori,en osaa liittä kuvaa
Runkausralli 2020
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- JuhaL
- Viestit: 852
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
- Pyörä: CRF1000L DCT
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Re: Runkausralli 2020
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Re: Runkausralli 2020
Tiedoston tunniste heic ei ole sallittu
Tälläi sit tällä kertaa.
Tälläi sit tällä kertaa.
- mico
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
- Paikkakunta: Pori
Re: Runkausralli 2020
Kokeile heictojpg.com.
Re: Runkausralli 2020
Mukavasti on löytynyt jo Runkaajia! MrNixillä oli oikein mukava videoraporttikin aiheesta.
Pistäkäähän kuvia ketjuun vaan tulemaan!
Pistäkäähän kuvia ketjuun vaan tulemaan!
t. Jyki
- Tohtori_650
- Viestit: 959
- Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
- Pyörä: Ktm Adventure 950
- Paikkakunta: Muurame
Re: Runkausralli 2020
Jo vain, loistavaa runkausmateriaalia
Tuomas
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
- Totti
- Viestit: 1074
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Runkausralli 2020
Täytyy juhannuksena yrittää parisuhderunkausta.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
- Nixi
- Viestit: 295
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 12:55 pm
- Pyörä: BMW 1200 GSA, XR 600 ja KLE 500 R
- Paikkakunta: Ylitornio
Re: Runkausralli 2020
Vetten kanssa ajateltiin että tuodaan vieraskirja jos joku haluaa paikan päällä lueskella ketä on käynyt.
Vihkoon kannessa lukee RUNKAUS-RALLI VIERASKIRJA
ensimmäisellä sivulla RUNKAUS-RALLI VIERASKIRJA
Ralli idea syntynyt vuonna 2020 koronaviruksen estäessä kokoontumisajot. Ideana on, että käydään eri paikoista pienellä porukalla tai yksistään. Tähän vihkoon voi halutessa kirjoittaa kuka kävi mistä ajeli ja milloin, sekä minne on menossa.
JK-256 ja BL-190 kohteissa on taulu jossa kerrottu koneesta tarinaa. Tässä hieman enemmän tarina tuosta BL-190 koneesta.
BL-190 tarkoitus oli viedä huoltoon Tampereelle. Paltamossa lähtökentällä kone varustettiin pommeilla lentueen päällikkö käskystä.
Yhden koneen tiedustelu tehtävä välillä Tervola - Kemi - Tornio - Tervola - Rovaniemi - Tervola välillä sekä pommittaa. Sään ollessa huono. Pilvet painuivat alla 100 metrin.
Lentopäällikkö oli vielä lähtiessä antanut ohjajaa takamukselle onnenpotkun ja sanonut. "Älä katkaise kinttujasi"
Tehtävä oli mieluinen ohjaajalle, sillä hänen piti mennä kihlajais lomalle samalla.
Tulivat Tervolaan, kovasti liikennettä ja lähtivät kiertämään lännen kautta pilven sisään jäänyttä maastonkohtaa, jonka tie kiersi itäpuolelta.
Kone sukeltautui suoraan tien päälle kolonnan ylle. Kolonnan viimeisenä kuorma auto jonka lavalla it-nelostykki.
Ohjaajan mielestä he olivat helppo maali kuin kärpäslätkällä pamauttaa kärpänen seinään.
Ohjaaja tempaisi koneen jyrkästi väistöliikkeeseen ja vasen moottori pysähtyi. Olivat 100 m korkeudessa eikä yhdellä moottorilla tehtävää voi suoritta loppuun.
Ohjaaja ja tähystäjä tekivät nopean päätöksen. Lähimmät kentät Pudasjärvi ja Oulu.
Ottivat kurssin etelään.
Tähystäjä ilmoitti, että olivat ylittäneet Kivalon harjanteen, haluisi pudottaa pommit pois. Saadakseen lisä korkeutta ja pääsemällä turvallisesti Ouluun.
Korkeudesta oli sekin hyöty, jos oikea moottori alkaisi lakkoilla olisi pelivaraa ja voisivat hypätä koneesta.
Alla olevalle suolle tiputtivat kaksi pommia. Radisti/ kk ampuja ilmoitti välittömästi. "Saimme sirpaleita peräsimeen"
Loppuja pommeja ei enää tiputettu. Tämän jälkeen oikean puolen moottorin öljynpaine mittari kertoi, että paine laskee ja järkyttävän varmasti.
Ohjaaja huusi miehistölle!
"Teemme pakkolaskun ennen kuin moottori leikkaa kiinni. Olkaa tarkkana!"
Yrittivät pakkolaskua suo aukealle, onnistumatta siinä.
Heidän alla oli nyt mäntymetsää. Ennen kuin rysähti siihen ohjaaja veti BL-190 nokan pystyyn, näin tulivat rytisten ja kolisten vatsa edellä suohon.
Vaikka koneen nopeus oli kuolion rajoilla, jäi melkoinen hakku aukea kyntäessä tiensä erämaan tiheikköön.
Ohjaajan oikealla puolen istui tähystäjä puu sylissä. Ohjaaja tunnusteli valtimosta pulssia. Tähystäjän syke oli lakannut ikuisiksi ajoiksi.
Ohjaaja oli juuttunut jaloista kiinni, eikä päässyt omin voimin irti.
Radisti/kk ampuja sai kirveen avulla ohjaajan irti.
Heidän poistuessa koneesta huomasivat, ettei kone ollutkaan syttymässä vaan kuumennut moottori keitti märän maan soisia vesiä.
Radisti/ kk ampuja teki tiedustelun ja löysi kuivan kankaan 50 metrin päästä jonka reunassa oli laavun.
Radisti/ kk ampuja veti ohjaajan laavulle lentoturkista vetäen.
Radisti/ kk ampuja lähti perjantai aamuna hakemaan apua. Onneton lento oli torstaina tapahtunut.
Maanantai aamuna radisti/ kk ampuja saapui neljän miehen kanssa. Tekivät paarit riu’uista ja laskuvarjoista saapuen illalla Simojoen rantaan.
Tähystäjän kävivät hakemassa komennuskunta johon kuului mekaanikkoja. He irrottivat kaiken tarpeellisen ja ehjän koneesta.
Koneesta oli ehditty jo hakea kaikki polttoaine.
Hyvään tarpeeseen se varmaankin oli Simon puimaloissa sen syksyn aikana, ja taisipa sillä liikahtaa pari traktoriakin.
Komennuskunnan vänrikiltä Martti Oravistolta eräs maanviljelijä tivasi myymään Pelti-Heikin romut.
Vänrikki oli vastannut. " Kone on Suomen tasavallan omaisuutta"
Maanviljelijä oli muutaman kilometrin tarpomisen jälkeenkin jankuttanut koneen ostosta.
Vänrikki oli väsynyt miehen jankuttamiseen.
"No, kun kymppitonnin maksa" ja niin rahat olivat vaihtaneet omistajaa.
Koneen romut olivat vielä 1950 luvun alussa samassa paikkaa, kun tähystäjän isä kävi pyhiinvaellusmatkan erämaahan.
Simossa kerrottiin lentäjille, että kenttäsairaala on siirretty pois. Autokyydillä II:n kenttäsairaalaan jossa koulun ovesta päästyä ohjaaja pyörtyi.
Herättyä hän maksaiki jo sängyssä. Ohjaaja ihmetteli miksi on niin huonot valot.
Hoitaja sanoi "Ettei täällä välähtele", silloin ohjaaja huomasi,
että sydämen lyödessä valo häviää silmistä. Sairaan hoitaja kysyi. " Onko kylmä?" Sanoi olevan ja hankasi jalkoja yhteen.
Kuumemittarilla mitattiin ohjaajan lämpötila kainalosta. Näytti 35,2 astetta ja sydän löi 38 kertaa minuutissa. Tätä kesti parisen viikkoa.
Sydämen toiminta normalisoitui pikkuhiljaa, vaikka 1950 se löi vielä 50 kertaa minuutissa.
Myöhemmin ohjaajan palvellessa ilmavoimissa. Kenraali luutnantti Helminen pyysi ohjaaja paikalle.
Kenraali luutnantti Helminen kysyi. " Minkä arvoinen on yhden lentäjä luutnantin henki? Riittääkö viisisataa markkaa?"
Ohjaaja oli hieman hölmistyneen näköinen.
Kenraali luutnantti Helminen jatkoi sitten. "Simosta on tullut lasku luutnantin paarien kantamisesta ja laskun loppu summa on viissataa markkaa.
Hyväksyykö kapteeni laskun?" Johon ohjaaja vastasi. "Kyllä herra kenraali"
Koneen romu oli kuitenkin vielä 1950 luvun alussa samalla paikalla, mihin oli syöksynyt.
Martti Sunisen isä teki tuolloin pyhiinvaellus matkan pojan kuolin paikalle.
ohjaaja ltn Leo Tölli lokaantui
tähystäjä korn Matti Suninen kuoli
radisti/kk ampuja alik Aarno Ylennysmäki loukkaantui
Lähteet
Hirvonen Pauli: Lapin sodan lentäjät kertovat.
Valtonen Hannu: Lapin lentokoneenhylyt - yli 20 vuotta pohjoista lentokonearkeologiaa, Tapaus 6
Vihkoon kannessa lukee RUNKAUS-RALLI VIERASKIRJA
ensimmäisellä sivulla RUNKAUS-RALLI VIERASKIRJA
Ralli idea syntynyt vuonna 2020 koronaviruksen estäessä kokoontumisajot. Ideana on, että käydään eri paikoista pienellä porukalla tai yksistään. Tähän vihkoon voi halutessa kirjoittaa kuka kävi mistä ajeli ja milloin, sekä minne on menossa.
JK-256 ja BL-190 kohteissa on taulu jossa kerrottu koneesta tarinaa. Tässä hieman enemmän tarina tuosta BL-190 koneesta.
BL-190 tarkoitus oli viedä huoltoon Tampereelle. Paltamossa lähtökentällä kone varustettiin pommeilla lentueen päällikkö käskystä.
Yhden koneen tiedustelu tehtävä välillä Tervola - Kemi - Tornio - Tervola - Rovaniemi - Tervola välillä sekä pommittaa. Sään ollessa huono. Pilvet painuivat alla 100 metrin.
Lentopäällikkö oli vielä lähtiessä antanut ohjajaa takamukselle onnenpotkun ja sanonut. "Älä katkaise kinttujasi"
Tehtävä oli mieluinen ohjaajalle, sillä hänen piti mennä kihlajais lomalle samalla.
Tulivat Tervolaan, kovasti liikennettä ja lähtivät kiertämään lännen kautta pilven sisään jäänyttä maastonkohtaa, jonka tie kiersi itäpuolelta.
Kone sukeltautui suoraan tien päälle kolonnan ylle. Kolonnan viimeisenä kuorma auto jonka lavalla it-nelostykki.
Ohjaajan mielestä he olivat helppo maali kuin kärpäslätkällä pamauttaa kärpänen seinään.
Ohjaaja tempaisi koneen jyrkästi väistöliikkeeseen ja vasen moottori pysähtyi. Olivat 100 m korkeudessa eikä yhdellä moottorilla tehtävää voi suoritta loppuun.
Ohjaaja ja tähystäjä tekivät nopean päätöksen. Lähimmät kentät Pudasjärvi ja Oulu.
Ottivat kurssin etelään.
Tähystäjä ilmoitti, että olivat ylittäneet Kivalon harjanteen, haluisi pudottaa pommit pois. Saadakseen lisä korkeutta ja pääsemällä turvallisesti Ouluun.
Korkeudesta oli sekin hyöty, jos oikea moottori alkaisi lakkoilla olisi pelivaraa ja voisivat hypätä koneesta.
Alla olevalle suolle tiputtivat kaksi pommia. Radisti/ kk ampuja ilmoitti välittömästi. "Saimme sirpaleita peräsimeen"
Loppuja pommeja ei enää tiputettu. Tämän jälkeen oikean puolen moottorin öljynpaine mittari kertoi, että paine laskee ja järkyttävän varmasti.
Ohjaaja huusi miehistölle!
"Teemme pakkolaskun ennen kuin moottori leikkaa kiinni. Olkaa tarkkana!"
Yrittivät pakkolaskua suo aukealle, onnistumatta siinä.
Heidän alla oli nyt mäntymetsää. Ennen kuin rysähti siihen ohjaaja veti BL-190 nokan pystyyn, näin tulivat rytisten ja kolisten vatsa edellä suohon.
Vaikka koneen nopeus oli kuolion rajoilla, jäi melkoinen hakku aukea kyntäessä tiensä erämaan tiheikköön.
Ohjaajan oikealla puolen istui tähystäjä puu sylissä. Ohjaaja tunnusteli valtimosta pulssia. Tähystäjän syke oli lakannut ikuisiksi ajoiksi.
Ohjaaja oli juuttunut jaloista kiinni, eikä päässyt omin voimin irti.
Radisti/kk ampuja sai kirveen avulla ohjaajan irti.
Heidän poistuessa koneesta huomasivat, ettei kone ollutkaan syttymässä vaan kuumennut moottori keitti märän maan soisia vesiä.
Radisti/ kk ampuja teki tiedustelun ja löysi kuivan kankaan 50 metrin päästä jonka reunassa oli laavun.
Radisti/ kk ampuja veti ohjaajan laavulle lentoturkista vetäen.
Radisti/ kk ampuja lähti perjantai aamuna hakemaan apua. Onneton lento oli torstaina tapahtunut.
Maanantai aamuna radisti/ kk ampuja saapui neljän miehen kanssa. Tekivät paarit riu’uista ja laskuvarjoista saapuen illalla Simojoen rantaan.
Tähystäjän kävivät hakemassa komennuskunta johon kuului mekaanikkoja. He irrottivat kaiken tarpeellisen ja ehjän koneesta.
Koneesta oli ehditty jo hakea kaikki polttoaine.
Hyvään tarpeeseen se varmaankin oli Simon puimaloissa sen syksyn aikana, ja taisipa sillä liikahtaa pari traktoriakin.
Komennuskunnan vänrikiltä Martti Oravistolta eräs maanviljelijä tivasi myymään Pelti-Heikin romut.
Vänrikki oli vastannut. " Kone on Suomen tasavallan omaisuutta"
Maanviljelijä oli muutaman kilometrin tarpomisen jälkeenkin jankuttanut koneen ostosta.
Vänrikki oli väsynyt miehen jankuttamiseen.
"No, kun kymppitonnin maksa" ja niin rahat olivat vaihtaneet omistajaa.
Koneen romut olivat vielä 1950 luvun alussa samassa paikkaa, kun tähystäjän isä kävi pyhiinvaellusmatkan erämaahan.
Simossa kerrottiin lentäjille, että kenttäsairaala on siirretty pois. Autokyydillä II:n kenttäsairaalaan jossa koulun ovesta päästyä ohjaaja pyörtyi.
Herättyä hän maksaiki jo sängyssä. Ohjaaja ihmetteli miksi on niin huonot valot.
Hoitaja sanoi "Ettei täällä välähtele", silloin ohjaaja huomasi,
että sydämen lyödessä valo häviää silmistä. Sairaan hoitaja kysyi. " Onko kylmä?" Sanoi olevan ja hankasi jalkoja yhteen.
Kuumemittarilla mitattiin ohjaajan lämpötila kainalosta. Näytti 35,2 astetta ja sydän löi 38 kertaa minuutissa. Tätä kesti parisen viikkoa.
Sydämen toiminta normalisoitui pikkuhiljaa, vaikka 1950 se löi vielä 50 kertaa minuutissa.
Myöhemmin ohjaajan palvellessa ilmavoimissa. Kenraali luutnantti Helminen pyysi ohjaaja paikalle.
Kenraali luutnantti Helminen kysyi. " Minkä arvoinen on yhden lentäjä luutnantin henki? Riittääkö viisisataa markkaa?"
Ohjaaja oli hieman hölmistyneen näköinen.
Kenraali luutnantti Helminen jatkoi sitten. "Simosta on tullut lasku luutnantin paarien kantamisesta ja laskun loppu summa on viissataa markkaa.
Hyväksyykö kapteeni laskun?" Johon ohjaaja vastasi. "Kyllä herra kenraali"
Koneen romu oli kuitenkin vielä 1950 luvun alussa samalla paikalla, mihin oli syöksynyt.
Martti Sunisen isä teki tuolloin pyhiinvaellus matkan pojan kuolin paikalle.
ohjaaja ltn Leo Tölli lokaantui
tähystäjä korn Matti Suninen kuoli
radisti/kk ampuja alik Aarno Ylennysmäki loukkaantui
Lähteet
Hirvonen Pauli: Lapin sodan lentäjät kertovat.
Valtonen Hannu: Lapin lentokoneenhylyt - yli 20 vuotta pohjoista lentokonearkeologiaa, Tapaus 6
Re: Runkausralli 2020
Vaasalaiset runkaajat patsaalla 9.6 -20
Vaasa-Kuusamo-Salla-Sodankylä-Ivalo-Karigasniemi-Angeli-Sirkka-Äkäslompolo-Rovaniemi-RUNKAUS-Vaasa = 2700km/4yötä.
Vaasa-Kuusamo-Salla-Sodankylä-Ivalo-Karigasniemi-Angeli-Sirkka-Äkäslompolo-Rovaniemi-RUNKAUS-Vaasa = 2700km/4yötä.
Re: Runkausralli 2020
Rupisin koura runkauttaja. Vaasalaiset tulivat rystyset valkoisina kiertotietä pitkin. Laavun ympäristö oli yhtä märkää lätäkköä, että tiedä sitten miksi. Jäätiin yöksi nauttimaan paikasta ja erilaisia makkaranpaistovinkkejäkin tuli kehiteltyä https://youtu.be/nsLRCHxuiTs.
Re: Runkausralli 2020
Kuhan runkautin pohjoseen mennessä. Eipä hoksannu vieraskirjaa käydessä. Lämpöä oli varmaan kahtakymmentä eikä sääskejäkään vielä harmiksi asti.
- Totti
- Viestit: 1074
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Runkausralli 2020
Pariskuntarunkaus juhannuslauantaina.
Vieraskirjaan kirjoitettu ja sääskiä oli omiksi tarpeiksi.
Vieraskirjaan kirjoitettu ja sääskiä oli omiksi tarpeiksi.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Re: Runkausralli 2020
Välietappi-Runkaus juhannusajokierroksella. Keitimmä kahvit sääskiparven säestyksellä. Matkalla kaverin Hondan takarenkaasta sepelipiikki läpi. Oli kuitenkin renkaanpaikkausvehkeet mukana, tunti töitä ja matka jatkui
Suomi elää metsästä, myös kurapyöräilijä.
- Nixi
- Viestit: 295
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 12:55 pm
- Pyörä: BMW 1200 GSA, XR 600 ja KLE 500 R
- Paikkakunta: Ylitornio
Re: Runkausralli 2020
Huolto auto Runkausralli
Tulin tuon kautta ja näytti että Lapin soda henki oli paikalla ollut. Tarkoitan hyvässä mielessä.
Hylsyjä oli tullut, keskusteltu tärkeistä asioista. Parannettu maailmaa ja rentouduttu.
Näinhän se kävi Tornion maihin nousussakin JR 11 järjesti "Taika yön"
Sotapäiväkirjaan kirjuri kirjoitti. " Vettä satoi, mutta miesten mieliala oli hilpeä"
Todisteita on että "Vaasalaiset on käynyt, Totti ja vjussi"
Tulin tuon kautta ja näytti että Lapin soda henki oli paikalla ollut. Tarkoitan hyvässä mielessä.
Hylsyjä oli tullut, keskusteltu tärkeistä asioista. Parannettu maailmaa ja rentouduttu.
Näinhän se kävi Tornion maihin nousussakin JR 11 järjesti "Taika yön"
Sotapäiväkirjaan kirjuri kirjoitti. " Vettä satoi, mutta miesten mieliala oli hilpeä"
Todisteita on että "Vaasalaiset on käynyt, Totti ja vjussi"